خانواده هایی که دیگر به سرویس مدارس اعتماد ندارند؛

وضعیت قرمز سرویس مدارس در چراغ سبز آموزش حضوری گیلان


۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۴:۵۰ | کد خبر: ۲۰۸۸۸ چاپ

پس از گذشت بیش از ۲ سال از تعطیلی مدارس بالاخره با تصویب ستاد ملی کرونا آموزش دانش‌آموزان حضوری شد، اما در کنار هیاهوی دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه، فقدان ساماندهی و پیش‌بینی نامناسب سرویس مدارس این روزها ترافیک‌های سنگین والدین خودروسوار را مهمان زنگی عادی مردم گیلان کرده است.

وضعیت قرمز سرویس مدارس در چراغ سبز آموزش حضوری گیلان
کلانشهر : سه هفته‌ای است که دانش‌آموزان استان گیلان از تدریس معلمان در فضای مجازی رها شده‌اند، آنان دیگر استرس قطعی اینترنت و جاماندن از درس‌ها را ندارند و با خیال آسوده برای کسب علم و دانش راهی بوستان‌های علم و دانش می‌شوند.

اگر چه روزهای اول بازگشایی مدارس و آموزش حضوری، تعدادی از خانواده‌ها در گیلان به دلیل ترس از کرونا برای راهی کردن فرزندانشان به مدارس مقاومت کردند و غیبت انگشت‌شماری از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مشاهده می‌شد اما روز به روز از آموزش حضوری استقبال بیشتری می‌شود.

تقریباً آموزش حضوری در تمامی واحدهای آموزشی گیلان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا با شور و نشاط دانش‌آموزی در جریان است اما مهم اینکه در شرایط کرونایی دوربر مدارس پرازدحام و پرسر و صداتر از گذشته شده‌ که خانواده‌ها را می‌توان دلیل اصلی این شلوغی دانست.

نتیجه نامیمون کرونا

بیماری کووید ۱۹ با آمدنش همه ابعاد زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داد، ویروس کرونا حتی از دانش‌آموزان نگذشت، بیش از ۲ سال فضای علم‌آموزی و نگاه دوستانه معلمان را از آنان گرفت اما اکنون با تدبیر مسئولان و همکاری اولیاء این فضا به آنان بازگردانده شده‌است.

قبل از کرونا برخی از خانواده‌ها به ویژه والدین شاغل فرزندانشان را با سرویس مدرسه راهی فضاهای آموزشی می‌کردند اما اکنون با بازگشایی مدارس و آموزش حضوری، اغلب خانواده‌های گیلانی در کمتر از ۲ ماه باقیمانده به پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ به دلیل ترس از کرونا و رعایت نشدن فاصله فیزیکی سراغ سرویس‌های مدارس نرفته‌اند، آنان با خودروی‌های شخصی و گاها با تاکسی تلفنی فرزندانشان را به مدرسه می‌رسانند.

مشاهدات میدانی از برخی مدارس گیلان نشان می‌دهد که به ندرت از سرویس مدارس استفاده می‌شود، پدر یا مادر فرزندشان را صبح با خودروی شخصی به مدرسه می رسانند و ظهر زودتر از تعطیل شدن آنان به مدرسه می‌رسند و طف‌های طولانی خودرو در کوچه‌های منتهی به مدرسه تشکیل می‌دهند که این مهم علاوه بر ترافیک سنگین، داد همسایه‌ها و کسبه محل را نیز درآورده‌است.

ترس خانواده‌ها از کرونا و عدم رعایت فاصله فیزیکی

خانواده‌ها، کم‌کاری دانش‌آموزان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی‌توجهی به رعایت فاصله فیزیکی و ترس از کرونا را دلیل اصلی عدم استقبال از سرویس مدارس عنوان می‌کنند، در هر حال کرونا در این مدت نه تنها جان مردم را هدف قرار داد بلکه به لحاظ مادی نیز آسیب‌های فراوانی به مشاغل مختلف رساند که از جمله می‌توان رانندگان سرویس مدارس را نام برد.

علیزاده که قبل از ظهور بیماری کووید ۱۹ راننده سرویس دانش‌آموزان در رشت بود، اکنون این شغل را ندارد، او با اشاره به مشکلات ایجاد شده از ویروس کرونا گفت: اول اسفند ۹۸ با تعطیلی مدارس یک باره شغلم را از دست دادم که شوک بزرگی بود.

وی اظهار داشت: ابتدا فکر می‌کردم که تعطیلی مدارس چند ماهی طول نخواهد کشید و به شغلم باز می‌گردم اما متاسفانه این مهم رقم نخورد و دانش‌آموزان بیش از ۲ سال مجازی درس خواندند.

وی با بیان اینکه با تعطیلی مدارس در سال ۹۸، سراغ شغل دیگری رفتم، افزود: اکنون از آموزش حضوری دانش‌آموزان و بازگشایی مدارس خوشحالم و امیدوارم که دیگر شاهد تعطیلی مدارس نباشیم.

علیزاده درباره بازگشت خود به شغل راننده سرویس مدارس اظهار داشت: شنیده‌ام که با بازگشایی مدارس و آموزش حضوری خانواده‌ها از سرویس مدارس استقبال نکرده‌اند اگر این روند برای سال تحصیلی آینده ادامه یابد، بازگشت به این شغل سخت خواهد بود.

خانواده از سرویس مدارس استقبال نکردند

در ادامه مشاهدات عینی و گپ و گفت با مدیران برخی از مدارس استان گیلان نشان می‌دهد که اغلب خانواده‌ها از سرویس مدارس استقبال نکرده‌اند، یک مدیر مدرسه گفت: تدابیر لازم برای سرویس مدارس در نظر گرفته شده ضمن اینکه روز اول بازگشایی مدارس فرم‌های درخواست استفاده از سرویس مدارس تهیه شد اما  اولیاء استقبال نکردند.

مدیر یکی دیگر از مدارس مقطع متوسطه شهر رشت نیز گفت: از خانواده‌ها خواسته‌ایم تا برای جابجایی فرزندانشان جلوی مدرسه تجمع نکنند و خودروهای شخصی را دورتر از مدرسه فرزند خود پارک کنند اما گاهاً در عمل به این خواسته‌ها بی‌توجهی می‌شود.

عدم استفاده از سرویس مدارس و مشکلات ترافیکی

سرویس مدارس به عنوان یکی از فضاهای ضمیمه مدرسه به شمار می‌رود که نقش مهمی در تربیت دانش‌آموزان دارند، سید محمدعلی میری روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در این باره گفت: حضور برخی از دانش‌آموزان در مدرسه قبل از ورود به فضای آموزشی با سرویس آغاز و بعد از خروج از مدرسه با سرویس پایان می‌یابد به این ترتیب سرویس مدارس در حوزه تربیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان نقش مهم رانندگان سرویس مدارس اظهار داشت: برخورد درست راننده با دانش‌آموزان در سرویس مدارس می‌تواند بازخوردهای خوبی را برای همه افراد در آن سرویس به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا و تعطیلی مدارس در بیش از ۲ سال تحصیلی افزود: بیماری کووید ۱۹ در این مدت شرایطی را ایجاد کرد که دانش‌آموزان را به اجبار در فضای مجازی پرتاپ کردیم و حضور آنان در این فضا بدون در نظرگرفتن آمادگی‌های لازم یکباره به صورت اضطراری صورت گرفت که به نوبه خود موجب بروز اضطراب در دانش‌آموزان شده‌است.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها نیز با بازگشایی مدارس و آموزش حضوری نگرانی‌هایی دارند، گفت: خانواده‌ها از اینکه پروتکل ها به خوبی رعایت می‌شود یا خیر، نگران هستند و این دلواپسی در افراد دچار اضطراب بیشتر است بنابراین ترجیح می‌دهند که فرزندشان را به مدرسه برسانند و از سرویس مدارس استفاده نکنند.

این روانشناس بالینی اظهار داشت: هدایت و رساندن اکثریت دانش‌آموزان به مدارس توسط والدین می‌تواند به شدت چرخه ترافیکی شهر را به هم بریزد و مشکلاتی را ایجاد کند.

وی با مهم دانستن استقلال دانش‌آموزان و اهمیت آن در زندگی آنان افزود: بهره‌گیری از سرویس مدارس توسط والدین برای تردد دانش‌آموزان می تواند به نوعی به استقلال‌طلبی آنان کمک کند بنابراین خانواده‌ها به این مهم توجه داشته باشند.
اااااااااااا

خانواده‌ها نگران نباشند

دست‌اندرکاران مربوطه در آموزش و پرورش گیلان نیز با اشاره به نظارت مستمر بر سرویس مدارس می گویند: برای نظارت مستمر ارائه خدمات مطلوب حمل و نقل دانش‌آموزی، آموزش و پرورش دارای سطوح ارزیابی از عملکرد سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزی است و کارگروه هایی در این ارتباط فعالیت دارند.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش گیلان گفت: کارگروه‌ها به صورت مستمر در حال رصد و رفع موانع و مشکلات خدمات حمل و نقل دانش‌آموزی بوده و با متخلفان این حوزه برای تامین امنیت و آسایش دانش‌آموزان و رفع دغدغه والدین و رعایت حقوق شهروندی به طور جد برخورد خواهند کرد.

مازیار صفرپور اظهار داشت: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی و ایجاد امنیت روحی و روانی و آرامش خاطر برای طیف گسترده متقاضیان شامل دانش‌آموزان، والدین، مدیران مدارس، پیمانکاران و رانندگان، قبل از شروع آموزش‌های حضوری و صیانت از سلامت، عوامل دخیل در فرآیند سرویس‌های مجاز حمل و نقل دانش آموزی پیش بینی‌های لازم در ارتباط با واکسیناسیون رانندگان با همکاری شهرداری‌ها و دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

وی بیان داشت: تمامی پیمانکاران مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی ملزم هستند تا قبل از انعقاد قرارداد سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی با ادارات و مدارس تابعه، کارت صلاحیت رانندگی و کارت واکسن کرونای رانندگان تحت پوشش خود را همراه با سایر مدارک، به مشاهده مدیران مدارس برسانند.

صفرپور درباره تعداد دانش‌آموزان در هر سرویس بیان داشت: با شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸ برای پیشگیری و کنترل ویروس و اطمینان خاطر به خانواده ها طی بخشنامه‌ای از سوی اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش گیلان تمامی پیمانکاران و رانندگان خودروهای حمل و نقل دانش‌آموزی موظف شدند با افزایش سرویس های ایاب و ذهاب از نصف ظرفیت سرنشین خودرو برای جابجایی استفاده کنند.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش گیلان یادآور شد: مدیران مدارس گیلان نیز موظفند بر اساس بخشنامه اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان نرخ مصوب سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی را در تابلوی اعلانات مدارس در معرض دید اولیای دانش‌آموزان قرار دهند.

وی تاکید کرد: دریافت هرگونه وجه اضافی مازاد بر نرخ مصوب خدمات حمل و نقل دانش‌آموزی، به هر میزان و به هر عنوان توسط همه عوامل دخیل در ارائه خدمات حمل و نقل دانش آموزی ممنوع است.

صفرپور از خانواده‌ها خواست تا در صورت مشاهده تخلف از سوی مدیران مدارس به واحد های بازرسی ادارات آموزش و پرورش مناطق یا سامانه https://shekayat.medu.ir مراجعه کنند و در صورتیکه مطالبه افزایش وجه از سوی پیمانکاران یا رانندگان حمل و نقل دانش‌آموزی باشد اولیا با مراجعه به شهرداری ها نسبت به ثبت تخلف و پیگیری آن اقدام نمایند.

در هر حال برای رفع مشکل ترافیکی در کوچه و خیابان‌های منتهی به واحدهای آموزشی می‌توان با هماهنگی مدیران نسبت به شناسایی دانش‌آموزان هم مسیر با مشارکت اولیاء برای جابجایی دانش آموزان اقدام گردد یا اینکه از سرویس مجاز حمل و نقل دانش آموزان استفاده شود.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش آموز است.